گزدون
گزدون
قالب وبلاگ
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان عزیز

 *توجه*

*تبادل لینک هوشمند *

افتخار ما همراهی شماست
برای تبادل لینک، ابتدا سایت ما را با عنوان: گزدون و آدرس:   gazdoon.ir   لینک نمایید؛ سپس مشخصات لینک سایت خود را در کادر زیر بنویسید . در صورت وجود لینک ما در سایت شما، لینک شما به طور خودکار در سایت ما قرار می گیرد.





سایت گزدون: معرفی روستای خونگاه بخش پاتاوه/ شهرستان دنا/ استان کهگیلویه و بویراحمد

روستای خونگاه

روستای خونگاه (خانقاه) از توابع بخش پاتاوه شهرستان دنا استان کهگیلویه و بویراحمد، یکی از روستاهای گردشگری با جاذبه های طبیعی و تاریخی در یکی از مرتفع ترین مناطق استان،  در دامنه های کوه دنا واقع شده است. این روستا در موقعیت ۳۱° ۲’۲۳.۰۴″N  و ۵۱°۱۷’۵۴.۵۰″E واقع و دارای ۱۲۰ خانوار و ۵۳۰ نفر جمعیت و در ضلع شمال شرقی استان  و از شمال به گردنه میمند، از جنوب به روستای دشت رز، از شرق به کوه دنا و از غرب به روستاهای بن زرد علیا و مظفری محدود شده است.

  

این روستا در ۵۸ کیلومتری مرکز استان شهر یاسوج و همچون نگینی سبز در دامنه های دنا قرار گرفته است.  بعد از طی ۵۰ کیلومتر در مسیر یاسوج به اصفهان و طی ۸ کیلومتر راه فرعی به سمت شرق روستای خونگاه قرار دارد.

آب و هوای مطبوع خصوصا در فصول گرم سال، وجود چشمه سارها و جویبارها، پوشش جنگلی متنوع و نزدیکی به قلل کوه دنا از پتانسیل های طبیعی این روستا است.

روستای خونگاه بعد از ویران شدن شهر باستانی دنا در شرق این روستا، شکل گرفته است. مردم خونگاه از “طایفه دنایی” می باشند که در ابتدای اسامی مردانه روستا پیشوند “رئیس” به کار می برند و رئیس به معنای بزرگ طایفه است.

بعد از ویران شدن شهر دنا، قول معروف براسکان دو برادر به نام های “حسن” و”حسین” در دامنه های کوه دنا، که بعدها با ازدیاد نسل این دو، طایفه “دنایی” در روستاهای خونگاه و کَره شهرستان دنا را شکل دادند.

طایفه دنایی در شهر یاسوج و روستاهای، شامبراگون جلیل باباکان، دارشاهی، ده کهنه سادات محمودی، دِوِرگون پادنا و سیور از توابع شهرستان سمیرم، چال شاهین لوداب و شهرمادوان نیزسکونت دارند. شغل اکثر مردم کشاورزی است و از این راه امرار معاش می کنند.

جاذبه های تاریخی و گردشگری

شهر باستانی دنا

شهر دنا دارای قدمت ساسانی و در دوره های اسلامی ساخته شده و از قرون چهارم تا ششم آباد بوده است. شهر دنا در ضلع شرقی روستای خونگاه واقع شده و در معماری آن به عوارض طبیعی و محیطی به نحو شایسته ای استفاده شده است.

در ساخت شهر دنا ملاحظات کافی جهت دفاع از شهر و موقعیت مکانی آن توجه ویژهای شده است. “سمسال” از حاکمان وقت در منطقه تحت سیطره اش با گماردن دو تن از فرزندان خود به نام های “گرگین” و “قُدویس” در تپه های مشرف به شهر دنا از این شهر محافظت می کرد.

شهر دنا در دو طرف دره ساخته شده است و جهت ارتباط از پل استفاده شده و بقایایی از پایه های پل در این شهر وجود دارد. آثار به جا مانده حاکی است، با تراشیدن کوه و حفر تونل در دل سنگ های بزرگ و حفر قنات آب را به سایر مناطق انتقال می دادند. مصالح به کار رفته در ساخت این شهر، سنگ و گچ و ساروج است.

دلایل متعددی از جمله حمله مغول ها و یا تیموریان جهت ویرانی شهر باستانی دنا نقل شده است که هیچ کدام استناد تاریخی نداشته و در حد نقل و قول می باشد.

منطقه حفاظت شده دنا

در حیات وحش این روستا جانورانی همچون گوزن، کل وحشی، خرس قهوه ای، خوک وحشی، پلنگ قوچ و میش، روباه ، جوجه تیغی، کفتار، سمور، راسو، خرگوش، سنجاب،  گرگ، خفاش و روباه زندگی می کنند.

پرندگان غالب موجود در روستا و اطراف آن شامل: کبک، تیهو، جغد، عقاب، کبوتر، سبزقبا، هدهد، دارکوب، سار، کلاغ ،سهره و گنجشک را می توان نام برد.

همچنین دوزیستان و خزندگانی همچون مار، مامولک، قورباغه، لاک پشت،سوسمار،سوسک و … در حیات وحش این روستا دیده می شوند.

پوشش غالب روستای خونگاه، جنگل درختان بلوط و بنه می باشد و از گونه های گیاهی می توان، یونجه وحشی، بَکَلو، پونه، بابونه، برنجاس، گل گاوزبان، هلپه، شیرین بیان، تره کوهی، ریواس و خارشتر و از سایر انواع گونه های جنگلی می توان ، کیکم ، بادام کوهی ، سرو کوهی، تُگ (هم‌خانواده ارژن) ، اَرژَن ، رز (تاک وحشی)، انجیر کوهی ، بَن، کَلَخُنک، سپیدار، سِرنجِل، کازیر (از خانواده انجیر)، کَرَه تل (از خانواده کازیر)، سیسَه ، توگ ، مورد ، بادام کوهی، سیب، توت کوهی و از گونه های باغی می توان، گردو، انگور،بادام، سماغ، آلو، هلو، هناب، گیلاس، گلابی، زردآلو، تمشک، شاه توت و انار را نام برد.

این روستا جزو مناطق حفاظت شده گونه های جانوری و گیاهی استان می باشد. به دلیل وجود حیات وحش و قرارگیری این روستا در قلب منطقه حفاظت شده پاسگاههای حفاظت از محیط زیست بر تپه های مشرف به روستا و در دامنه های کوه دنا مستقر هستند.

کِل نقره (تپه نقره) :

یکی دیگر از جاذ به های این روستا وجود تپه ای با نام کِل نقره است که به دلیل وجود معدن مس و سنگ های رنگین و رنگ نقره ای آن به کِل نقره مشهور است.

قدمگاه امامزاده شاه قاسم:

قدمگاه  امامزاده شاه قاسم در بالادست شهر دنا و شرق روستا با فاصله ای کم قرار دارد. این قدمگاه دارای طبیعتی بکر و درختان چنار قطور و چند صد ساله و چشمه های آب می باشد. اهالی روستا به تقدس این مکان اعتقاد دارند. در فصول گرم سال مهمانان زیادی از این قدمگاه دیدن می کنند.

تَنگ تاریک

تَنگ یا تنگه تاریک در غرب شهر دنا و شرق روستای خونگاه واقع شده است. در این تنگه قسمت هایی از معماری ساسانی در ساخت آبراهه و حفر قنات وجود دارد. این تنگه دارای عمق زیاد و عرض کم هست و دلیل نامگذاری آن نیز، عمق زیاد و تاریک بودن آن در روز روشن می باشد.

باغ های بوسَنا (بوستان)

در دامنه های دنا و نزدیک ترین نقطه این روستا به کوه دنا باغ های فراوانی به نام بوسَنا وجود دارد. این باغات یکی از منابع درآمد روستای بوده و دارای طبیعتی زیبا است. وجود انباشته های فراوان سنگ در هنگام تسطیح زمین دلیل بر رونق کشاورزی در گذشته های دوردست در این منطقه است.

 بیشه آسیاب

بیشه آسیاب شامل هفت آسیاب آبی در دو طبقه که در بالا دست شهرباستانی دنا واقع شده است و آثاری از آن نیز برجا مانده است.

چشمه بَردی (چشمه سنگی)

این چشمه از دل سنگ سنگ می جوشد و دارای آبی خنک و گوارا است.

سایت استان از همکاری اهالی روستای خونگاه و آقایان قربانعلی اقبال فر، بازعلی آفرین، علی شکر اقبال فر، محراب آغاز و رئیس شورای اسلامی روستا، فضیل اقبال فر و پژوهشگر و کارشناس میراث فرهنگی آقای آتش فراز تشکر را دارد.

تحقیق و گزارش: عزت اله محسنی پور


نظرات شما عزیزان:

سعیدپریان نژاد
ساعت10:39---14 آذر 1394
طبیعت زیبایی رودراختیارداریدقدرشوبدونین

سعیده محمدی
ساعت9:30---5 ارديبهشت 1394
سلام.منطقه ی زیباییست.قدرش رو بدونید خصوصا درختان بلوط وجانورانی که اونجا زندگی میکنند.امیدوارم یک بار بیام واز نزدیک ببینم چون میدونم که طبیعتمون حال خوبی نداره....

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


برچسب‌ها:
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

گــــــــزدون

روســـــتای گــزدون، بخش پاتاوه، شهرســتان دنا، استان کهگیلویه و بویراحــــــمد. بخش پاتاوه علیرغم نیروهای انسانی مستعد و متعهد و داشتن نعمت های خدادادی فراوان همانند آب، منابع طبیعی، منابع زیر زمینی، موقعیت مناســـب مکانی، طبیعت زیبا و بکر و از همه مهمتر قرار گرفتن در پیشانی ورودی به پایتـــخت طبیــــعت ایران، استان کهگیلویه و بویراحمد و ... هنوز دارای محرومیـــــــــــت های فراوانی در بسیاری از زمینه هاست. در دنیای امروزی که به عنوان عصر ارتباطات معرفی شده است کسی از قافله عقب نمی افتد که بتواند اطلاع رســـــانی در تمامی زمینه ها اعم از پیشــــــــرفت یا عقب افتادگی در تمامی حوزه ها را داشتــــــــه باشد. و لذا عزیزان به خصوص جوانان و اهالی قلم دست به کار شوند و هر آنچـــــــه در توان دارند نسبت به معرفی و بازتاب اخبار و پتانسیل های بالقــــــــوه و بالفعل این بخش به ظاهر محروم ولی دارای غنای انسانی بالا اقدام کنند. این وبلاگ آماده دریافت نقطه نظـــــــــرات و پیشنهادات و مطالب شما و انتشار آن با نام خودتان در سایت روستای گزدون را دارد. با تشکر مجدد shahintizbal@yahoo.com
آرشيو مطالب
ارديبهشت 1394
فروردين 1394 اسفند 1393 بهمن 1393 دی 1393 آذر 1393 آبان 1393 مهر 1393 شهريور 1393 مرداد 1393 تير 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392
امکانات وب

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 145
بازدید دیروز : 81
بازدید هفته : 440
بازدید ماه : 5720
بازدید کل : 281797
تعداد مطالب : 143
تعداد نظرات : 185
تعداد آنلاین : 1


آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس